Chyba nie ma na świecie osoby, która nie zna Sony, a wiele z nich z dużym prawdopodobieństwem posiada kilka urządzeń tej marki. Nie brakuje też prawdziwych pasjonatów, którzy są wierni Sony, niezmiennie, od wielu lat.

Telewizory, kamery, zestawy kina domowego czy słuchawki, to jedne z najbardziej rozpoznawalnych na świecie produktów tej marki, a obrazowanie za pomocą kamer Sony, od początku było najlepsze na świecie. Wszystkie sprzęty z logo Sony, nie bez powodu są więc kojarzone z innowacyjnością, najwyższą jakością oraz zaawansowaną technologią. Aby dzisiaj móc mówić o tej marce w samych superlatywach, potrzebne były dziesiątki lat wytężonej pracy i podejmowania – nierzadko trudnych, acz nowatorskich decyzji. Choć dziś marka jest świetnie rozpoznawalna, nie wszyscy wiedzą, jak bogatą historią może się poszczycić. Warto ją poznać, aby jeszcze lepiej zrozumieć fenomen Sony.

Początki marki Sony

Firma została założona 7 maja 1946 roku przez inżyniera Masaru Ibukę i fizyka Akio Moritę, w Tokio i początkowo nosiła nazwę Tokyo Tsushin Kogyo K.K. (Tokyo Telecommunications Engineering Corporation), ale nazywana też była Totsuko. Początkowo, przedsiębiorstwo utrzymywało się przede wszystkim ze świadczenia drobnych usług serwisowych, a jego siedziba znajdowała się w wynajmowanym budynku, który był w bardzo złym stanie. Najlepiej świadczył o tym dziurawy dach, który przeciekał w deszczowe dni. Jednak złe warunki pracy nie przeszkodziły w skonstruowaniu pierwszego magnetofonu i radia tranzystorowego. Nieco wcześniej, udało się zbudować prostą, elektryczną maszynkę do ryżu, która w efekcie okazała się tylko niedoskonałym prototypem. Konstrukcja opierała się na drewnianej misie, z umieszczoną na jej dnie spiralną elektrodą. Dzięki niej, ryż był podgrzewany, jednak w efekcie był albo zbyt rozgotowany, albo przeciwnie – niedogotowany.

Lata 50.

W 1950 roku firma wprowadziła na rynek pierwszy magnetofon, a także opracowała licencję na technologię tranzystorową, aby 5 lat później, ostatecznie zbudować i wprowadzić na rynek pierwsze w Japonii radio tranzystorowe.

W 1958 roku firma zmienia nazwę na Sony Corporation, która jest połączeniem łacińskiego sonus (dźwięk) z sonny boy – wyrażenie oznaczające w Japonii młodego człowieka o otwartym umyśle, przecierającego nowe szlaki. Twórcy tej nazwy uznali, że doskonale pasuje ona do wizji firmy oraz kreatywnego, zdolnego i energicznego zespołu ludzi tworzących tę markę.

Lata 60.

W 1960 roku powstał pierwszy zagraniczny oddział Sony – w Szwajcarii, niedaleko Zurychu. W tym samym czasie, Sony, jako pierwsze na świecie, wprowadziło na rynek przenośny telewizor tranzystorowy TV8-301. Odbiornik posiadał 23 tranzystory oraz 19 diod i, co niezwykle ważne, mógł czerpać prąd aż z trzech różnych źródeł zasilania. W 1968 roku pojawił się kolejny model – KV-1310, należący do legendarnej linii kolorowych telewizorów Trinitron. Tym, co go wyróżniało na tle dotychczasowych urządzeń tego rodzaju, była dwukrotnie lepsza jakość obrazu.

W międzyczasie, wciąż udoskonalane były kolejne modele magnetofonów oraz radia tranzystorowego.

Lata 70.

W 1979 roku, Sony wprowadziło na rynek pierwszy przenośny odtwarzacz kasetowy – Walkman® TPS-L2.

Mniej więcej w tym samym czasie – również pod koniec lat 70., Sony wspólnie z Philipsem, opracowało pierwszą na świecie płytę kompaktową. Jej premiera odbyła się w fabryce należącej do Philipsa, w sierpniu 1982 roku.

Lata 80.

Po ponad 6 latach pracy, w 1980 roku, Sony zaprezentowało swoją pierwszą kamerę – model XC-1, z najnowocześniejszą wówczas matrycą CCD. Co ciekawe, kamerę montowano w Jumbo Jetach linii lotniczych All Nippon Airways, aby pasażerowie mogli zobaczyć, co dzieje się w kokpicie pilotów, podczas startu i lądowania samolotu. Z czasem, rozwój matryc CCD i zaangażowanie Sony, pozwoliło produkować niewielkie kamery wideo.

W 1982 roku, na rynku pojawiła się nowość od Sony: odtwarzacz CD – CDP-101, a dwa lata później – pierwszy na świecie przenośny odtwarzacz płyt CD – Discman®.

W 1985 roku powstała kolejna kamera z matrycą CCD. Była to pierwsza komercyjna kamera wideo, którą zaczęto produkować na masową skalę – model CCD-V8. Tym, co wyróżniało ten sprzęt od poprzednich, było rejestrowanie obrazu na 8-milimetrowych taśmach, sensor ICX018 oraz rozdzielczość 250 tysięcy pikseli. W kolejnych latach pojawiały się wciąż udoskonalane modele kamer Sony.

W 1986 roku, firma wprowadziła na rynek kolorowy monitor KX-21HV1 o rozdzielczości 560 linii poziomych, który wyróżniał się ponadprzeciętną jakością obrazu telewizyjnego i wideo.

W 1989 roku, Sony stworzyło kamerę CCD-TR55 i wykupiło amerykańską wytwórnię filmową Columbia Pictures. Był to pierwszy, poważny krok marki w świat filmu.

Lata 90.

Już w 1994 roku na rynku pojawiło się pierwsze PlayStation, a 3 lata później Sony wypuściło nową serię telewizorów HDTV WEGA (model KW-32HDF9), wyposażonych w kineskopy FD Trinitron. Największym wyróżnikiem nowych sprzętów była wysoka jakość odtwarzanego obrazu.

XXI wiek

Sony wkroczyło w XXI wiek wraz z nową konsolą PlayStation2, która pojawiła się na rynku w 2000 roku. A już w 2006 roku wprowadzono nowy napęd Blu-ray ™ i oparty na nim kolejny model konsoli – PlayStation3.

XXI wiek to także czas prężnego rozwoju i ciągłego udoskonalania telewizorów. Sony, które od lat uchodzi za lidera i pioniera nowej technologii gwarantującej najlepszą jakość obrazu, po 2000 roku zaczęło produkować telewizory HD ready, a później Full HD. Wraz z upływem kolejnych lat, Sony poszło o krok dalej i od 2013 roku produkuje telewizory w technologii 4K, które, jak dotąd, wyróżniają się najlepszą jakością obrazu. Jest to możliwe dzięki rozdzielczości aż czterokrotnie większej niż w przypadku telewizorów Full HD. Tym samym, wyświetlany obraz jest wiernym odzwierciedleniem rzeczywistości. Za tego rodzaju osiągnięcia, firma co roku zdobywa mnóstwo nagród i wyróżnień.

Mówiąc o osiągnięciach i produktach Sony na przestrzeni lat, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nie da się powiedzieć o wszystkim w jednym miejscu. Od początku swojego istnienia, marka ta, stworzyła szereg innowacyjnych urządzeń i zapoczątkowała nowatorskie rozwiązania technologiczne. Co więcej, w kilku przypadkach, jak Walkman® czy Discman®, Sony jest twórcą znaków towarowych, które weszły do powszechnego użycia jako określenia konkretnych urządzeń. W kontekście samych tylko telewizorów, Sony może poszczycić się niemal 60-letnim doświadczeniem w produkcji tych odbiorników o najlepszej jakości obrazu.

Sony Polska

W historii marki Sony nie może zabraknąć polskiego wątku. W październiku 1992 roku powstał polski oddział Sony Poland Sp. z o.o. w Warszawie, a już dwa lata później, w listopadzie, swoją działalność rozpoczęło biuro Sony Broadcast & Professional, również w stolicy. Po upływie kolejnych czterech lat, w 1998 roku, otwarto Sony Centre – sieć autoryzowanych salonów sprzedaży. Obecnie, w Polsce można odwiedzić salony Sony Centre w największych miastach, takich jak: Warszawa, Poznań, Łódź, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Nowy Sącz, Rzeszów, Szczecin, Białystok oraz Wrocław.

Tym, co wyróżnia salony Sony Centre, jest asortyment składający się wyłącznie z urządzeń marki Sony, niezwykle wysoka jakość obsługi, najlepsza dostępność oraz pewne pochodzenie produktów Sony, z którym wiąże się pełna gwarancja producenta, z możliwością jej odpłatnego przedłużenia. Dla jeszcze większego komfortu klientów, istnieje możliwość dokonania wygodnej rezerwacji online, z dostawą do domu lub odbiorem w wybranym przez siebie salonie.

Tak samo, jak Sony stawia na jakość swoich produktów, tak Sony Centre gwarantuje wysoką jakość obsługi, również posprzedażowej, w ramach programu opieki eksperckiej. Nasz personel to starannie wyselekcjonowana grupa osób, która może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w pracy ze sprzętem Sony. W związku z tym, ich wiedza i znajomość marki wykracza daleka ponad przeciętny poziom i może stanowić nieocenioną pomoc dla każdego klienta salonów Sony Centre, zarówno stacjonarnych, jak i online na scentre.pl.