Obiektywy podstawowe zwane popularnie „kitowymi”, takie jak E 16-50 lub FE 28-70, sprawdzają się w licznych sytuacjach, ale nie nadają się do fotografowania oddalonych obiektów.

Obiektywy podstawowe zwane popularnie „kitowymi”, takie jak E 16-50 lub FE 28-70, sprawdzają się w licznych sytuacjach, ale nie nadają się do fotografowania oddalonych obiektów. Osoby pragnące fotografować zwierzęta w naturalnym środowisku, pokazy lotnicze, rajdy samochodowe czy zawody sportowe, prędzej czy później stają przed koniecznością zakupu teleobiektywu. Najpopularniejsze są teleobiektywy zmiennoogniskowe czyli telezoomy.



Użytkownicy aparatów serii A6xxx, z matrycami typu APS-C, mają do wyboru dwa obiektywy E 55-210/4,5-6,3 oraz E 70-350/4,5-6,3 G, obydwa wyposażone w stabilizację optyczną. Pierwszy z nich, produkowany w wersjach czarnej i srebrnej, jest niewielki i waży zaledwie 345 gramów. Układ optyczny zawiera dwie soczewki asferyczne, skutecznie minimalizujące zniekształcenia sferyczne oraz dwie soczewki ze szkła ED o niskiej dyspersji zmniejszające aberrację chromatyczną. Szybkie i ciche nastawianie ostrości jest zasługą silnika liniowego. Maksymalne powiększenie optyczne, jakie możemy uzyskać przy najdłuższej ogniskowej, wynosi około 6 razy - zbliżone do typowej lornetki - co umożliwia wygodne fotografowanie z większych odległości.



Drugi obiektyw, 70-350 G, to nowoczesna, większa i cięższa konstrukcja, wykorzystująca najnowsze technologie optyczne oraz elektroniczne. Zastosowano w nim aż trzy soczewki ze szkła ED oraz soczewkę asferyczną, a napęd stanowi najnowocześniejszy silnik liniowy XD (eXtreme Dynamic), stosowany w profesjonalnych obiektywach Sony serii G Master. Maksymalne powiększenie optyczne, jakie możemy uzyskać, wynosi ponad 10 razy, a jego konstrukcja została zabezpieczona przed działaniem wody i kurzu, co zapewnia większy komfort fotografowania niż w przypadku popularnego obiektywu E 55-210. Pomimo dużego zakresu ogniskowych, obiektyw jest stosunkowo nieduży (długość 14,2 cm) oraz lekki (625 gramów), więc zmieści się w każdej torbie fotograficznej.



                  
Użytkownicy pełnoklatkowych aparatów serii A7 mają do dyspozycji więcej obiektywów. Ich ofertę otwiera biały obiektyw FE 70-200 mm G ze stałym światłem F4, wyposażony w optyczną stabilizację optyczną. To bardzo zaawansowana konstrukcja zawierająca trzy soczewki asferyczne, dwie soczewki ze szkła ED o niskiej dyspersji oraz jedną soczewkę ze szkła Super ED. Napęd AF stanowią ciche i szybkie dwa silniki liniowe. Obiektyw ma stałą długość, niezależnie od ustawienia ogniskowej, wyposażony jest w zdejmowany uchwyt statywowy, a cała konstrukcja – podobnie jak niemal wszystkie obiektywy pełnoklatkowe – jest uszczelniona.



Zakres ogniskowych od 70 do 200 mm jest bardzo popularny wśród reporterów, gdzie najczęściej stosuje się takie obiektywy, ale dwukrotnie jaśniejsze – o świetle F2,8. Linię profesjonalnych obiektywów F2,8 serii G Master omówimy w kolejnym artykule.
Kolejnym telezoomem pełnoklatkowym jest FE 70-300/4,5-5,6 G OSS (Optical Steady Shot). To kolejny obiektyw serii G, znanej z doskonałych parametrów optycznych i pięknego oddawania nieostrości tła (bokeh). Zastosowano w nim aż cztery soczewki asferyczne zmniejszające aberrację sferyczną, dwie soczewki ED odpowiedzialne za tłumienie aberracji chromatycznej oraz 9-listkową przysłonę kołową. Napęd autofokusa, podobnie jak w większości oryginalnych obiektywów Sony, stanowi para szybkich i cichych silników liniowych. Warto odnotować minimalną odległość fotografowania wynoszącą zaledwie 90 centymetrów (skala odwzorowania 0,31x). Również ten obiektyw jest zabezpieczony przed działaniem wody i pyłu.



Jednym z najnowszych teleobiektywów Sony jest FE 200-600 mm F5,6-6,3 G OSS, który stał się niezwykle popularny wśród fotografów zajmujących się fotografowaniem przyrody, a zwłaszcza zwierząt żyjących w warunkach naturalnych. Obiektyw jest dość długi (31,8 cm), ale jego wymiary nie zmieniają się przy zmianie ogniskowej, co jest ważne przy fotografowaniu zwierząt z ukrycia: nie zmienia się środek ciężkości po umocowaniu na statywie, a brak ruchu przy zmianie ogniskowej nie płoszy zwierząt. W konstrukcji optycznej zastosowano aż pięć soczewek ze szkła ED o niskiej dyspersji oraz soczewkę asferyczną. Osiągnięcie pięknego efektu rozmycia nieostrości tła umożliwia 11-listkowa przysłona kołowa, a wysoki kontrast zdjęć - powłoki przeciwodblaskowe Nano AR. Szybki, precyzyjny i cichy autofokus gwarantuje liniowy silnik Direct Drive SSM. Przednia soczewka jest pokryta powłoką fluorową, chroniącą przed osiadaniem wody i kurzu, a całość uszczelniona. Obiektyw jest zgodny z telekonwerterami Sony 1,4x oraz 2x, co pozwala zwiększyć ogniskową aż do 1200 mm.