Który teleobiektyw wybrać do aparatu
26.10.2021
Obiektywy podstawowe zwane popularnie „kitowymi”, takie jak E 16-50 lub FE 28-70, sprawdzają się w licznych sytuacjach, ale nie nadają się do fotografowania oddalonych obiektów.
Obiektywy podstawowe zwane popularnie „kitowymi”, takie jak E 16-50 lub FE 28-70, sprawdzają się w licznych sytuacjach, ale nie nadają się do fotografowania oddalonych obiektów. Osoby pragnące fotografować zwierzęta w naturalnym środowisku, pokazy lotnicze, rajdy samochodowe czy zawody sportowe, prędzej czy później stają przed koniecznością zakupu teleobiektywu. Najpopularniejsze są teleobiektywy zmiennoogniskowe czyli telezoomy.Użytkownicy aparatów serii A6xxx, z matrycami typu APS-C, mają do wyboru dwa obiektywy E 55-210/4,5-6,3 oraz E 70-350/4,5-6,3 G, obydwa wyposażone w stabilizację optyczną. Pierwszy z nich, produkowany w wersjach czarnej i srebrnej, jest niewielki i waży zaledwie 345 gramów. Układ optyczny zawiera dwie soczewki asferyczne, skutecznie minimalizujące zniekształcenia sferyczne oraz dwie soczewki ze szkła ED o niskiej dyspersji zmniejszające aberrację chromatyczną. Szybkie i ciche nastawianie ostrości jest zasługą silnika liniowego. Maksymalne powiększenie optyczne, jakie możemy uzyskać przy najdłuższej ogniskowej, wynosi około 6 razy - zbliżone do typowej lornetki - co umożliwia wygodne fotografowanie z większych odległości.
Drugi obiektyw, 70-350 G, to nowoczesna, większa i cięższa konstrukcja, wykorzystująca najnowsze technologie optyczne oraz elektroniczne. Zastosowano w nim aż trzy soczewki ze szkła ED oraz soczewkę asferyczną, a napęd stanowi najnowocześniejszy silnik liniowy XD (eXtreme Dynamic), stosowany w profesjonalnych obiektywach Sony serii G Master. Maksymalne powiększenie optyczne, jakie możemy uzyskać, wynosi ponad 10 razy, a jego konstrukcja została zabezpieczona przed działaniem wody i kurzu, co zapewnia większy komfort fotografowania niż w przypadku popularnego obiektywu E 55-210. Pomimo dużego zakresu ogniskowych, obiektyw jest stosunkowo nieduży (długość 14,2 cm) oraz lekki (625 gramów), więc zmieści się w każdej torbie fotograficznej.
Użytkownicy pełnoklatkowych aparatów serii A7 mają do dyspozycji więcej obiektywów. Ich ofertę otwiera biały obiektyw FE 70-200 mm G ze stałym światłem F4, wyposażony w optyczną stabilizację optyczną. To bardzo zaawansowana konstrukcja zawierająca trzy soczewki asferyczne, dwie soczewki ze szkła ED o niskiej dyspersji oraz jedną soczewkę ze szkła Super ED. Napęd AF stanowią ciche i szybkie dwa silniki liniowe. Obiektyw ma stałą długość, niezależnie od ustawienia ogniskowej, wyposażony jest w zdejmowany uchwyt statywowy, a cała konstrukcja – podobnie jak niemal wszystkie obiektywy pełnoklatkowe – jest uszczelniona.
Zakres ogniskowych od 70 do 200 mm jest bardzo popularny wśród reporterów, gdzie najczęściej stosuje się takie obiektywy, ale dwukrotnie jaśniejsze – o świetle F2,8. Linię profesjonalnych obiektywów F2,8 serii G Master omówimy w kolejnym artykule.
Kolejnym telezoomem pełnoklatkowym jest FE 70-300/4,5-5,6 G OSS (Optical Steady Shot). To kolejny obiektyw serii G, znanej z doskonałych parametrów optycznych i pięknego oddawania nieostrości tła (bokeh). Zastosowano w nim aż cztery soczewki asferyczne zmniejszające aberrację sferyczną, dwie soczewki ED odpowiedzialne za tłumienie aberracji chromatycznej oraz 9-listkową przysłonę kołową. Napęd autofokusa, podobnie jak w większości oryginalnych obiektywów Sony, stanowi para szybkich i cichych silników liniowych. Warto odnotować minimalną odległość fotografowania wynoszącą zaledwie 90 centymetrów (skala odwzorowania 0,31x). Również ten obiektyw jest zabezpieczony przed działaniem wody i pyłu.
Jednym z najnowszych teleobiektywów Sony jest FE 200-600 mm F5,6-6,3 G OSS, który stał się niezwykle popularny wśród fotografów zajmujących się fotografowaniem przyrody, a zwłaszcza zwierząt żyjących w warunkach naturalnych. Obiektyw jest dość długi (31,8 cm), ale jego wymiary nie zmieniają się przy zmianie ogniskowej, co jest ważne przy fotografowaniu zwierząt z ukrycia: nie zmienia się środek ciężkości po umocowaniu na statywie, a brak ruchu przy zmianie ogniskowej nie płoszy zwierząt. W konstrukcji optycznej zastosowano aż pięć soczewek ze szkła ED o niskiej dyspersji oraz soczewkę asferyczną. Osiągnięcie pięknego efektu rozmycia nieostrości tła umożliwia 11-listkowa przysłona kołowa, a wysoki kontrast zdjęć - powłoki przeciwodblaskowe Nano AR. Szybki, precyzyjny i cichy autofokus gwarantuje liniowy silnik Direct Drive SSM. Przednia soczewka jest pokryta powłoką fluorową, chroniącą przed osiadaniem wody i kurzu, a całość uszczelniona. Obiektyw jest zgodny z telekonwerterami Sony 1,4x oraz 2x, co pozwala zwiększyć ogniskową aż do 1200 mm.
Warto przeczytać
Dlaczego my?
Doświadczeni
Eksperci Sony
Eksperci Sony
Kilkunastoletnie
doświadczenie na rynku RTV
doświadczenie na rynku RTV
Do 5 lat gwarancji producenta
Klub Sony Klub Sony powstał z myślą o naszych Klientach, którzy cenią sobie najwyższe standardy obsługi a także chcą razem z nami budować tę wyjątkową społeczność. Dowiedz się więcej