Poznaj najnowszą rodzinę soundbarów Sony serii A, czyli HT-A7000, HT-A5000, HT-A3000.


Panuje przekonanie, że kupując soundbar, nabywamy kompletny, zamknięty system audio do naszego kina domowego. Prawdą jest, że wiele tego typu urządzeń, nie daje możliwości rozbudowy i decydując się na konkretny model w momencie zakupu, musimy zdecydować jaka konfiguracja jest dla nas optymalna. Jednak od pewnego czasu, na rynku systemów audio, pojawiły się soundbary jednoelementowe, zawierające komplet potrzebnych funkcji, ale dające też możliwości rozbudowy. Takim przykładem jest rodzina soundbarów Sony serii A, czyli HT-A7000, HT-A5000, HT-A3000.

 

 

Zacznijmy więc od samej listwy



Każdy z wymienionych soundbarów, jest kompletnym systemem, przystosowanym do odtwarzania trójwymiarowego dźwięku przestrzennego zgodnego z Dolby Atmos i DTS:X. Oznacza to, że system poprzez wbudowane głośniki lub/i technologie emulacji dźwięku przestrzennego, jest w stanie stworzyć scenę akustyczną, opartą na dźwiękach dobiegających z przestrzeni wokół i nad odbiorcą.


Najbardziej zaawansowany soundbar HT-A7000 wykorzystuje do tego 11 głośników fizycznych, a więc po dwa głośniki kanału lewego i prawego, głośnik centralny, w którym reprodukowane są przede wszystkim dialogi, głośniki górne odbijające falę dźwiękową od sufitu i odpowiadające za dźwięk wertykalny, dwa wysokotonowe głośniki szczelinowe, które poprzez odbicia od ścian tworzą scenę surround i dwa głośniki nisko tonowe pracujące w systemie bass reflex. 
 


Podobnie od strony akustycznej, zbudowany jest soundbar HT-A5000 z tą różnicą, że posiada on po jednym głośniku  kanału lewego i prawego, natomiast pozostałe przetworniki rozmieszczono tak jak w HT-A7000.
 


Soundbar HT-A3000 to konstrukcja oparta na trzech przetwornikach kanałów lewy, prawy i centralny oraz podwójnym głośniku wbudowanego subwoofera. Jak w takim razie może on reprodukować dźwięk z Dolby Atmos? Sekret tkwi w autorskich emulatorach dźwięku przestrzennego firmy Sony, a więc S-Force PRO Front Surround dla dźwięku w płaszczyźnie poziomej i Vertical Surround Engine dla pionowego pozycjonowaniu dźwięków obiektowych 3D. Technologia ta wykorzystywana jest też w pozostałych modelach serii A, jednak tam jako wspomaganie dla fizycznych głośników odbicia pionowego i poziomego, co staje się ważne w przestrzeniach o niekorzystnym układzie architektonicznym, na przykład mających skośny sufit, gdzie trudno by było optymalnie odbić dźwięk.

 


Tak więc kupując same listwy, z serii Sony A, mamy w zasadzie system audio o pełnych możliwościach dźwięku przestrzennego, dostępnego w warunkach domowych. Warto przy tym zauważyć, że wszystkie trzy listwy, dzięki swojej konstrukcji i zawartych technologii, potrafią też odtwarzać dźwięk trójwymiarowy w nowym standardzie stworzonym specjalnie do muzyki, czyli 360 Reality Audio. 


 



 

Gdzie w takim razie miejsce i sens rozbudowy o kolejne elementy?



Zacznijmy od reprodukcji basów. O ile wbudowane podwójne subwoofery, sprawdzą się, gdy użytkownik siedzi relatywnie blisko soundbara i nie jest fanem przewymiarowanej linii basowej, o tyle, gdy chcemy nagłośnić większe pomieszczenie lub nasze preferencje wymagają potężnego ciśnienia akustycznego w zakresie niższych częstotliwości, będziemy szukali rozwiązań wzmacniających bas. 
 

W przypadku soundbarów Sony serii A możemy rozbudować system o dwa modele bezprzewodowych subwooferów: SA-SW3 i SA-SW5. Czym się charakteryzują owe subwoofery? 



Pierwszy wymieniony SA-SW3 to klasyczny, kompaktowy subwoofer w układzie Bass Reflex ze 160 mmilimetrowym przetwornikiem basowym o mocy 200 W RMS. Zapewni on wystarczający poziom ciśnienia akustycznego dla soundbara HT-A3000, a być może nawet w zależności od potrzeb, lub mniejszych pomieszczeniach, dla HT-A5000. 
 


Drugi Subwoofer, czyli SA-SW5 to bardziej zaawansowana konstrukcja z przetwornikiem 180 milimetrów i membraną bierną skierowana w dół o mocy 300 W RMS. Ten głośnik zadowoli każdego miłośnika mięsistych głębokich basów i doskonale uzupełni soundbar HT-A7000, chociaż może również zachwycić użytkowników HT-A5000 a być może nawet HT-A3000. 
 


W obu subwooferach zastosowano przetworniki z ukształtowanym obwodem magnetycznym typu Σ (sigma), co pozwala na pełniejsze wysterowanie głośnika w celu uzyskania mocniejszych basów i czystszego dźwięku. Zastosowano też autorskie rozwiązanie zawieszenia membrany firmy Sony, minimalizujące zniekształcenia.
 

Kolejną funkcjonalnością, którą można rozszerzyć w tych soundbarach, jest zintensyfikowanie reprodukcji dźwięku przestrzennego



Aby wzmocnić efekt dookólny każdego z omawianych soundbarów, warto rozważyć doposażenie systemu w bezprzewodowe głośniki tylne, a więc SA-RS3S o mocy łącznej 100 W RMS, lub SA-RS5 o mocy 180W RMS. Oba zestawy przejmują rolę głośników tylnych, a SA-RS5 równocześnie dodaje dodatkowe kanały górne tylne. Oba zestawy komunikują się z systemem bezprzewodowo natomiast SA-RS5, mogą pracować na wbudowanych akumulatorach przez 10 godzin.


Zastosowanie dodatkowych głośników tylnych umożliwi w każdym z tych soundbarów, uruchomienie unikalnej technologia 360 Spatial Sound Mapping. System może wygenerować do dwunastu wirtualnych głośników fantomowych w zależności od modelu soundbara. Stworzony w ten sposób system akustyczny, jest kompatybilny z formatami trójwymiarowego dźwięku przestrzennego Dolby Atmos i DTS:X


I tak w konfiguracji HT-A7000 z dowolnym subwooferem i głośnikami tylnymi SA-RS5 uzyskamy system 7.1.4ch, który najpełniej odwzoruje przestrzeń trójwymiarową w pomieszczeniu. Zastosowanie głośników SA-RS3S da podobny efekt, ale już tylko z dwoma górnymi kanałami 7.1.2ch.


 


Analogicznie w przypadku HT-A5000 możemy uzyskać maksymalnie układ 5.1.4ch przy głośnikach SA-RS5 lub 5.1.2ch w przypadku mniejszych głośników SA-RS3S. Podobnie w konfiguracji z soundbarem HT-A3000, stosując te same głośniki tylne, uzyskamy taki sam układ kanałów w systemie 360 Spatial Sound Mapping co w przypadku HT-A5000 i podobny efekt przestrzenny.
 


Technicznie, do każdego wymienionego modelu soundbara, można zastosować każdy z systemów tylnych głośników, ale optymalną konfiguracją byłoby zastosowanie głośników SA-RS3S do HT-A3000, natomiast doskonałym uzupełnieniem HT-A5000 i HT-A7000 będą na pewno głośniki SA-RS5.
 

Na koniec warto wspomnieć o dodatkowej funkcjonalności systemów audio serii A jakim jest Acoustic Center Sync



Dzięki tej technologii każdy z soundbarów może poszerzyć możliwości kanału centralnego, poprzez zintegrowanie z systemem dźwiękowym, zgodnego modelu telewizora BRAVIA XR*. Efektem jest lepsze dopasowanie dialogów do miejsca, w którym postacie znajdują się na ekranie. Efekt jest jeszcze wyraźniejszy w pełnej konfiguracji głośnikowej przy wykorzystaniu technologii 360 Spatial Sound Mapping.



* Zgodne serie TV Bravia: Z9J, A90J, A80J, X95J, X90J, X85J, X80J, Z9K, A95K, A90K, A80K, A75K, X95K, X90K, X90S, X85K i X80K