Fotografowanie - ekscytująca przygoda. Poznaj aparaty i obiektywy Sony i zbuduj potęgę swojego systemu.

Wiele osób po zakupieniu aparatu Sony Alpha z podstawowym obiektywem, najczęściej E 16-50 lub FE 28-70, staje przed dylematem wyboru dodatkowego obiektywu, który pozwoli na rozwinięcie fotograficznej pasji.  Wybór nie jest łatwy, ponieważ w ofercie Sony znajduje się kilkadziesiąt obiektywów, od małych, szerokokątnych „naleśników” po superteleobiektywy 400 i 600 mm. Często pierwszym obiektywem dodatkowym staje się jasne szkło, które umożliwi wykonywanie portretów z rozmytym tłem i pozwali skupić uwagę na fotografowanej osobie. Obiektywy podstawowe, z powodu średniej jasności wynoszącej F5,6 przy najdłuższych ogniskowych, nie zapewniają takich możliwości. Użytkownicy aparatów serii A6xxx, z matrycami typu APS-C, mają do wyboru obiektywy E 35/1,8 oraz E 50/1,8, obydwa wyposażone w stabilizację optyczną. Pierwszy z nich zapewnia kąt widzenia zbliżony do ludzkiego wzroku oraz miękkie rozmycie tła, dzięki maksymalnej przysłonie F1,8. Układ optyczny zawiera dwie soczewki asferyczne, skutecznie minimalizujące zniekształcenia sferyczne oraz soczewkę ze szkła ED o niskiej dyspersji zmniejszającą aberrację chromatyczną. Szybkie, precyzyjne i ciche nastawianie ostrości jest zasługą silnika liniowego. 



 

Kolejnym obiektywem portretowym jest standardowa konstrukcja E 50/1,8, która zapewnia węższy kadr niż poprzedni obiektyw, będący odpowiednikiem ogniskowej 75 mm dla formatu małoobrazkowego. Również ten obiektyw jest stabilizowany, może być więc wykorzystywany w trudniejszych warunkach oświetleniowych z aparatami A6000, A6100 i A6400, które nie mają stabilizowanych matryc.

Użytkownicy pełnoklatkowych aparatów serii A7 mają do dyspozycji więcej obiektywów. Zdecydowanie najpopularniejszym z nich jest FE 50/1,8, ceniony za wysoką jakość optyczną i ekonomiczne pozycjonowanie. To jeden z najmniejszych i najlżejszych obiektywów pełnoklatkowych na świecie, ważący zaledwie 186 gramów. Osoby oczekujące najwyższej jakości oraz niezawodności często sięgają po legendarnego Sonnara FE 55/1,8 firmy ZEISS. To jeden z najostrzejszych obiektywów AF na świecie, wykorzystujący aż 3 soczewki asferyczne oraz szybki i cichy silnik liniowy. Dziewięciolistkowa przysłona o maksymalnym otworze F1,8 pozwala na piękne rozmycie tła, a układ optyczny z powłokami przeciwodblaskowymi ZEISS T* na uzyskanie znakomitego kontrastu.

Wiele osób uważa ogniskowe 50-55 mm za zbyt krótkie do fotografii portretowej i preferuje dłuższe ogniskowe. W takiej sytuacji doskonałym wyborem jest FE 85/1,8, ceniony za wysoką jakość optyczną, szybki autofokus. Układ optyczny zawiera soczewkę ze szkła ED minimalizującą aberrację chromatyczną oraz 9-listkową przysłonę kołową, a system podwójnych silników liniowych zapewnia precyzyjne ustawianie ostrości. Obiektyw ten może być również z powodzeniem wykorzystywany z aparatami serii A6xxx, na których kąt widzenia będzie odpowiadał ogniskowej 127,5 mm dla formatu małoobrazkowego, zwiększając dodatkowo efekt rozmywania tła.

Postępujący wzrost rozdzielczości matryc stawia optyce coraz wyższe wymagania. Z myślą o zaawansowanych, profesjonalnych fotografach powstała seria GMaster, gdzie znajdziemy znakomite konstrukcje wyposażone w najnowsze technologie optyczne oraz elektroniczne, o których napiszemy w kolejnej części.