PlayStation 3 miało podstawy ku temu, aby z miejsca stać się najlepszą konsolą swoich czasów. Miłośnicy gier wprost uwielbiali markę Sony, bo zarówno PS1, jak i PS2 dostarczyło im tysięcy godzin wspaniałej rozrywki.

Tego samego spodziewali się po PlayStation 3 i w większości konsola spełniła pokładane w niej nadzieje. Nie można jednak bez cienia wątpliwości stwierdzić, że PlayStation 3 było najlepszą konsolą VII generacji, bo konkurencja mocno zakasała rękawy, a rywalizacja między sprzętem Sony oraz nową konsolą Microsoftu, czyli Xboxem 360 rozgrzewała graczy do czerwoności przez wszystkie lata obecności na rynku. Jak wyglądała historia PlayStation 3 i dzięki czemu zostanie zapamiętana przez graczy?

Prace nad Playstation 3 - szybki start, późny finisz

Prace nad Playstation 3 rozpoczęły się błyskawicznie, bo zaledwie rok po światowej premierzy PS2, czyli w 2001 roku. Szefowie Sony wiedzieli, że świat elektronicznej rozrywki zmienia się błyskawicznie i żeby nie zostać z tyłu, trzeba cały czas trzymać rękę na pulsie. W owym czasie prace nad nowym sprzętem były jeszcze tajnym projektem. Oficjalnie powiedziano o nim dokładnie 4 lata później podczas targów E3 w 2005 roku. Nie zaprezentowano jednak wówczas gier czy samego sprzętu, a jedynie dema technologiczne, które pokazywały możliwości grafiki i fizyki, które zaoferuje PlayStation 3. Samą konsolę pokazano jedynie jako makietę. Jej premierę zapowiedziano na listopad 2006 roku. Potem europejską premierę przesunięto na jeszcze odleglejszy termin – marzec 2007 roku.

Konkurencja Playstation 3 nie zasypia gruszek w popiele

W międzyczasie konkurent, czyli Microsoft nie tylko zdążył zaprezentować swój sprzęt, ale wyprzedził też premierę Playstation 3 o mniej więcej rok. Xbox 360 ukazał się na rynku w grudniu 2005 roku. Ten rok opóźnienia PlayStation 3 względem konkurencji był prawdopodobnie najważniejszy w kontekście sukcesu obu konsol. W czasie tych 12 miesięcy użytkownicy mogli bardzo dobrze zaznajomić się z pierwszą na rynku konsolą nowej generacji. Ta otrzymała też dużo ciekawych gier, świetny pad i nawet pomimo pewnych problemów z jakością przekonała do siebie wielu graczy. Można więc powiedzieć, że już w momencie premiery PlayStation 3 było kilka kroków za konkurencją.

PlayStation 3 kontratakuje

Wielu użytkowników było jednak na tyle lojalnych, że poczekało na zakup konsoli właśnie do premiery PlayStation 3. Wedle szacunków podczas pierwszej doby sprzedaży nabywców znalazło aż 80 tysięcy sztuk PlayStation 3. Co miała do zaoferowania konsola Sony? Pierwszą rzeczą, która rzucała się w oczy były gabaryty. Playstation 3 było naprawdę duże! Ze względu na charakterystyczny zaokrąglony kształt wierzchu w Polsce sprzęt „ochrzczono” mianem chlebaka. Pad, który był dołączony do konsoli, pod względem designu nie różnił się niczym od tego z PlayStation 2. DualShock 3, bo tak się oficjalnie nazywał, był jednak wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań. Przede wszystkim był pierwszym bezprzewodowym padem do PlayStation. Łączył się z konsolą za pośrednictwem technologii Bluetooth. Dodatkowo wyposażony był w czujnik ruchu, a odpowiednim wychyleniem pada można było kontrolować wydarzenia na ekranie. W środku również działo się również wiele.

Parametry i rozwiązania technologiczne PlayStation 3

Sprzęt wyposażony był w aż 8-rdzeniowy procesor (7 rdzeni udostępniono producentom gier, konkurencja miała „zaledwie” 3 rdzenie). Prawdziwą nowinką był jednak napęd blu-ray, który po pierwsze umożliwiał odtwarzanie płyt filmowych w tym formacie, a PlayStation 3 w momencie premiery było jednym z najtańszych odtwarzaczy blu-ray na rynku. Dodatkowo technologia umożliwiała umieszczenie na jednym krążku o wiele większych ilości danych, idących w dziesiątki gigabajtów – gry dzięki temu mogły być jeszcze bardziej dopracowane i spektakularne, a także dostępne w rozdzielczości HD i FullHD. Tę możliwość dawało zastosowanie nowego wówczas typu interfejsu, czyli HDMI, którym łączyło się konsolę z telewizorem. PlayStation 3 miało też wbudowany dysk wewnętrzny – w pierwszych wersjach o pojemności 20 i 60 GB. W kolejnych przestrzeń dla graczy mogła wynosić nawet 500 GB.

Internetowa rewolucja PlayStation 3

PlayStation 3 było pierwszą konsolą Sony, która w pełni wykorzystywała możliwości połączenia z internetem – zarówno za pośrednictwem kabla Ethernet, jak i bezprzewodowo przez Wi-Fi. Stworzono specjalną sieć, czyli PlayStation Network, która łączyła miliony graczy na całym świecie i umożliwiała im wspólne granie. Otwarto także PS Store, czyli wirtualny sklep, w którym gracze mogli kupować cyfrowe wersje gier i ściągać je na swoje konsole. Dostęp do internetu dawał też szansę producentom gier na naprawę i patchowanie swoich produkcji, co wcześniej było niemożliwe. Z jednej strony gracze cieszyli się z tej możliwości, z drugiej coraz częściej można było usłyszeć głosy, że na rynku pojawiają się niedopracowane i pełne niedoróbek gry, które są poprawiane dopiero po premierze. To jednak kwestia niezwiązana bezpośrednio ze sprzętem, a raczej z podejściem do produkcji gier.

Gry na PlayStation 3 - dobrze znane i całkowicie nowe

PlayStation 3 dorobiło się naprawdę pokaźnej biblioteki gier – w sumie na konsoli ukazało się ponad 1200 tytułów. Po raz pierwszy, dzięki cyfrowej dystrybucji, na konsolę Sony mogły pojawić się małe, niezależne gry, które nie miałyby szansy dobrze sprzedać się w tradycyjnej formie na płycie. Całkowity nakład gier na PlayStation 3 szacuje się na około… 600 milionów. Wśród najlepiej sprzedających się tytułów (podobnie jak na PS2) znów królują gry z serii Grand Theft Auto. Czwarta część rozeszła się w nakładzie aż 25 milionów egzemplarzy i jest najlepiej sprzedającą się grą na PlayStation 3. Część piąta poradziła sobie niewiele gorzej, a nabywców znalazło aż 21,5 miliona sztuk. Warto wspomnieć też triumfalny powrót serii Gran Turismo – piąta i szósta część tego zasłużonego racera sprzedały się w sumie w liczbie 17 milionów egzemplarzy. PlayStation 3 miało jednak też całkowicie nowe tytuły, które pokochali gracze. Wielką popularnością cieszyła się przygodowa seria Uncharted, której trzy części były ekskluzywnymi tytułami na PlayStation 3 – w sumie sprzedało się ich 15 milionów egzemplarzy. Graczy zachwyciło też, głównie ze względu na dojrzałą i przejmującą fabułę, The Last of Us, które znalazło 7 milionów nabywców.