Gry komputerowe to już nie tylko zabawa dla małych i dużych chłopców. Rozgrywki e-sportowe to w pełni sprofesjonalizowana i dochodowa dyscyplina. Jak można wyjaśnić ten fenomen? Kiedy odbyły się pierwsze zawody e-sportowe?

Czym jest e-sport?

Rozgrywki e-sportowe można porównać do klasycznego meczu piłki nożnej – i tu, i tu występują dwie rywalizujące ze sobą drużyny, dopingowane przez kibiców, którzy obserwują zmagania. Różnica polega na tym, że w przypadku zmagań e-sportowych areną nie jest boisko czy hala, ale… wirtualna przestrzeń gry wideo. Pojedynki odbywają się off-line, za pośrednictwem Internetu lub sieci LAN na komputerach oraz konsolach, takich jak PS4. Szacuje się, że e-sport ma obecnie ok. 335 milionów miłośników na całym świecie. Co ciekawe, w lutym w 2018 roku transmisję rozgrywki w League of Legends, streamowaną, czyli udostępnianą na żywo, przez jednego z popularniejszych graczy, śledziło w jednym momencie 300 000 widzów. Transmisja odbywała się za pośrednictwem witryny Twitch, a jej oglądalność pobiła wszystkie dotychczasowe rekordy. Z tak liczną widownią e-sport może śmiało konkurować z najpopularniejszymi „tradycyjnymi” dyscyplinami. Z rosnącą popularnością wiążą się też wielkie pieniądze. Rekordowo wysoką nagrodą może poszczycić się The International 5 – turniej w grę Dota 2, który rozegrany został w sierpniu 2015 roku. Łączna pula nagród w tym turnieju wynosiła aż 18 milionów dolarów, a drużyna, która zajęła pierwsze miejsce, otrzymała łącznie ponad 6 milionów dolarów. Szacuje się, że wartość rynku e-sportowego w roku 2020 wyniesie ok. 1,5 miliarda dolarów. Także w Polsce e-sport staje się coraz popularniejszą rozrywką. Relacje z e-sportowych rozgrywek można oglądać nie tylko w Internecie, ale także w „tradycyjnej” telewizji. W lutym 2018 roku TVP Sport wykupiło prawa do transmisji Mistrzostw Polski, organizowanych przez ESL, czyli międzynarodową ligę gier komputerowych.

Jak to się zaczęło? Początki e-sportu

E-sport może pochwalić się ponad czterdziestą letnią historią. Jego początki sięgają bowiem lat 70 XX wieku. W 1972 roku na Uniwersytecie Stanforda odbył się turniej w grę wideo o nazwie „Spacewar”. To wydarzenie można uznać za symboliczne narodziny e-sportu. W roku 1981 roku amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne Atari zorganizowało ogólnokrajowy turniej „The Space Invaders Championship”, czyli zawody w grze „The Space Inviders”. Ku zaskoczeniu samych organizatorów w wydarzeniu wzięło udział aż dziesięć tysięcy graczy. Rozwój e-sportu nabrał tempa w latach 90. Było to efektem upowszechnienia się Internetu. W tym czasie powstały najbardziej znane e-sportowe turniej, takie jak QuakeCon, Professional Gamers League czy Nintendo World Championships. W 1994 roku zawiązuje się DreamHack – organizacja e-sportowa, która do dzisiaj organizuje turnieje na całym świecie. W roku 1997 odbył się ogólnoświatowy turniej w Quake’a znany jako Red Annihilation. Wydarzenie to przeszło do historii e-sportu. Pierwsze miejsce w turnieju zajął Dennis „Thresh” Fong, zdobywając tym samym główną nagrodę, czyli Ferrari 328 GTS. Co ciekawe, zwycięzca nie był w stanie pokryć kosztów ubezpieczenie ekskluzywnego pojazdu. Pomogli mu w tym organizatorzy turnieju.

Ligi e-sportowe

Wzrost popularność e-sportu pociągnął za sobą profesjonalizację tej dzieciny. W 2000 roku w Niemczech zawiązała się międzynarodowa liga gier komputerowych Electronic Sports League, która dziś znana jest jako ESL. Obecnie rozgrywki odbywające się w ramach ligi ESL organizowane w blisko trzydziestu krajach świata ‒ w państwach europejskich, w Chinach, Rosji, Brazylii, Korei Południowej oraz Stanach Zjednoczonych. Strona internetowy ESL skupia blisko milion zarejestrowanych użytkowników. Codziennie rozgrywają oni pomiędzy sobą kilka tysięcy meczów. Obecnie turnieje e-sportowe odbywają się w ramach ponad dwudziestu lig. Do najważniejszych należą: E-Sports Entertainment League, Cyber Evolution, Electronic Sports World Cup czy World Cyber Games. Do rozgrywek dołączyć mogą wszyscy posiadacze konsoli PS4. W roku 2018 w ramach PlayStation League odbywają się rozgrywki w gry FIFA 18, Gran Turismo: Sport oraz Rainbox Six Siege. Gracze, którzy osiągną najlepsze wyniki, będą mieli szansę spotkać się ze sobą podczas zorganizowanych przez Sony rozgrywkach off-line. Finałowe rozgrywki będą transmitowane na żywo oraz za pośrednictwem platformy Twitch oraz na profilu na Facebooku.